Jesteś tutaj: Strona główna » Od prehistorii » Klimat a rozwój cywilizacji » Quiz podsumowujący
Powstawanie kontynentów
Geologia ziem polskich
Temperatura
Wegetacja
Klimat a rozwój cywilizacji
Opisy
Quiz podsumowujący

 

Quiz podsumowujący


"Klimat a rozwój cywilizacji"

1. W wyniku rewolucji neolitycznej:

a. do atmosfery dostało się dużo gazów cieplarnianych wytwarzanych przy okazji przekształcania ekosystemów naturalnych w pola uprawne
b. z atmosfery znikło dużo gazów cieplarnianych pochłanianych przez ówczesny typ rolnictwa
c. do atmosfery dostało się dużo gazów cieplarnianych wytwarzanych przy produkcji cementu

2. W 2005 r. huragan Katrina spustoszył Nowy Orlean; była to jedna z największych katastrof żywiołowych w Stanach Zjednoczonych ostatnich czasów. Straty były tak duże, gdyż znaczna część miasta leży poniżej poziomu rzeki Missisipi, więc powódź była nieunikniona. Taki stan mógł powstać:

a. na skutek nierównomiernego kurczenia się gleby, wywołanego globalnym ociepleniem, silniejszego na obszarach zabudowanych niż w chłodzonym wodą korycie rzeki
b. na skutek obniżenia poziomu morza, co jest dowodem na ochłodzenie klimatu, przez co obniżył się też poziom gruntu
c. na skutek osuszenia okolicznych bagien, co obniżyło poziom gruntu

3. Ochłodzenie klimatu w XIV-XIX w., zwane małą epoką lodową, zapewne jest wynikiem splotu różnych przyczyn, ale nastąpiło przede wszystkim z powodu:

a. zimy wulkanicznej spowodowanej wybuchem wulkanu, którego pozostałością jest góra Ślęża
b. osłabienia aktywności Słońca
c. upadku gospodarczego w średniowieczu, przez który spadła ilość dwutlenku węgla w atmosferze

4. Klimat zachodnich wybrzeży Skandynawii jest w dużej mierze kształtowany przez wpływ oceanu w następujący sposób:

a. płynące z Arktyki góry lodowe ochładzają wodę i powietrze, przez co przez kilka miesięcy w roku większość norweskich portów jest zamarznięta
b. prąd zatokowy (Golfsztrom) niosąc wody nagrzane w strefie równikowej powoduje podniesienie temperatury powietrza o kilka stopni
c. ciągłe wiatry wiejące od morza powodują wysuszenie wybrzeża

5. Osuszanie bagien:

a. przekształca podłoże tak, że odbija więcej promieniowania słonecznego, a więc powoduje ochłodzenie klimatu
b. powoduje uwolnienie dużych ilości dwutlenku węgla, który dotąd związany był w torfie, więc zwiększa efekt cieplarniany
c. nie ma wpływu na klimat

6. Mechanizm efektu cieplarnianego odkryto:

a. w połowie XX w., ale pierwsze modelowanie wykonano dopiero na początku XXI w.
b. w latach 90 XX w. i dotąd są to tylko hipotezy bez podstaw naukowych
c. w XIX w., a pierwsze obliczenia jego skali wykonano na przełomie XIX i XX w.

7. Osuszenie klimatu jest:

a. katastrofalne dla zbieractwa, więc w czasach prehistorycznych dało impuls do wynalezienia nawadniania i innych technik rolnych, które w istocie dały początek rolnictwu
b. katastrofalne dla rolnictwa, ale ułatwia meliorację bagien, a to bardzo cenne rolniczo obszary
c. katastrofalne dla rolnictwa, ale korzystne dla rybołówstwa, co rekompensuje straty w rolnictwie

8. Zima wulkaniczna to:

a. okres, gdy aktywność wulkaniczna ulega osłabieniu, jak gdyby zamrożeniu
b. ochłodzenie będące wynikiem zmniejszenia ilości promieniowania słonecznego przez pyły i aerozole wydobywające się z wybuchającego wulkanu
c. potoczne określenie sytuacji, gdy popioły wulkaniczne pokrywają jakiś obszar białą warstwą przypominającą śnieg lub szron

9. Międzyrządowy Zespół do spraw Zmian Klimatu (IPCC), czyli organizacja naukowców badających zmiany klimatu:

a. początkowo podchodził ostrożnie do przypuszczeń, że globalne ocieplenie jest wywołane przez człowieka, ale kolejne badania dostarczyły dowodów, które wzmacniają tę tezę
b. uważa że globalne ocieplenie jest wywołane przez człowieka
c. początkowo był zdania, że globalne ocieplenie jest wywołane przez człowieka, ale kolejne badania dostarczyły dowodów, które osłabiają tę tezę

10. Rozwój społeczności Tasmańczyków został zahamowany przez skutki następującej zmiany klimatycznej:

a. zmiana prądów morskich związana ze zmianą klimatu pod koniec epoki lodowej spowodowała pustynnienie ich wyspy
b. Tasmania to najchłodniejszy region Australii i postępujące ochłodzenie uniemożliwiło rozwój rolnictwa
c. ocieplenie spowodowało podniesienie poziomu morza i odcięcie ich na wyspie, uniemożliwiając wymianę kulturową z resztą ludzkości

Co nowego w portalu

150 lat obserwacji przyrody w USA – wcześniejsze zakwitanie roślin
Projekt płazowy
Rośliny Świąt Bożego Narodzenia
Pomóż tworzyć fenologiczną mapę Polski, zostań obserwatorem przyrody !
Z cyklu "Botanika w literaturze i sztuce" - "Przedwiośnie" jako Zielnik Żeromskiego
Pytania do eksperta
Kto nas ustrzeże przed powodzią ?
Fiordy w pigułce
Namorzynowe puzzle
Flora dawnych Pienin
Rośliny Wielkanocy
W czerwcu czerwce na czerwcu
Tajemnice kwiatu paproci
Okolice Pomiechówka
Kolibry na Alasce czyli ciepłe nazwy - zimne adresy
Wyniki konkursu
Zwycięzcy Konkursu
Święto Niepodległości okiem botanika
Klimat a sezonowe opadanie liści
Dary Trzech Króli
Walentyki
Przebiśnieg – wiara w odrodzenie
Prima Aprilis
Pojezierze Gostynińskie
Lipa niejedno ma imię
Wrzesień, wrzosy i wrzosowate
Cena genów
Gorące puzzle
Endemity a relikty
Figa i jej słodkie tajemnice
Skrzydlate miasto
Akcja: czeremcha amerykańska
Tajemnice krypt jasnogórskich
Ziarno prawdy o orkiszu
Lecą, lecą... paździerze
Bagnica - jedyna w swoim rodzaju
O jemiole pod jemiołą
Jak sasanka została zawilcem
Święto Zmarłych
Andrzejki
Powsin zaprasza
Lato w Powsinie
Green Card
Powsin zaprasza na Piknik Naukowy
Rośliny owadożerne zapraszają do Powsina
Murawy kserotermiczne - czas żniw
Jesień w Powsinie
Pogromcy much zapraszają do Powsina
150 urodziny Marii Curie-Skłodowskiej w Powsinie - koncert wśród kwiatów
Na ratunek ptakom
Poznaj zieloną Warszawę - wycieczka z przewodnikiem
W poszukiwaniu utraconego krajobrazu
Niezłe Ziółka
Listopadowe botanizowanie
Zima w Powsinie
Szukamy współpracowników!
Od prehistorii

Powstawanie kontynentów
Geologia ziem polskich
Temperatura
Wegetacja
Klimat a rozwój cywilizacji
Świadectwa
zmian klimatu


Geomorfologia - formy
Geomorfologia - regiony
Paleobotanika
Przyroda a klimat
Endemity a relikty
Zadania
Zostań
obserwatorem


Fenologia
Ochrona czynna muraw kserotermicznych
Porosty
Projekt płazowy
Mapa
Poradniki
Bioindykacja
i adaptacje


Bioindykacja
Adaptacje
Gry i zabawy
Zielniki

Jak wykonać zielnik?
Botanika w kulturze
Rok według roślin
Intrygujące rośliny
Konkurs
Gry i zabawy
Program

Ankieta - nauczyciele
Ankieta - uczniowie
Rozwijajmy razem portal
Uwagi - odpowiedzi
Kontakt

Słownik

Mapa serwisu

Szukaj

Partnerzy programu
Logo Fundusz
Logo Zielnik UW
Logo Biologia UW
Logo internet ART
Szkoła festiwalu nauki
© 2009 - 2021 Zielnik Wydziału Biologii UW; wszelkie prawa zastrzeżone