Jesteś tutaj: Strona główna » Program
Ankieta - nauczyciele
Ankieta - uczniowie
Rozwijajmy razem portal
Uwagi - odpowiedzi

 

Informacja o programie

Dla kogo?

Wortal ten skierowany jest do młodzieży szkolnej (ze starszych klas szkół podstawowych, gimnazjum, szkół ponadgimnazjalnych) oraz nauczycieli. Ale jeśli:  
  • zastanawiasz się, czy zmiana temperatury wody lub powietrza o 0,1oC może mieć wpływ na ekosystemy…
  • nie wiesz, skąd się wzięła sól w Wieliczce i dlaczego właśnie tam…
  • lubisz interpretować otaczającą Cię przyrodę i w rysach na skale masz ochotę zobaczyć coś więcej, niż tylko rysy – na przykład koralowca sprzed 350 mln lat…
  • słyszysz, że wycinanie lasów tropikalnych pociąga za sobą katastrofalne skutki, a nie wiesz dlaczego…
  • chcesz poprzez prowadzenie badań sprawdzić, czy klimat się zmienia….
to jest to serwis dla Ciebie. W syntetyczny sposób staramy się w nim wyjaśnić wiele złożonych kwestii, a także proponujemy prowadzenie własnych obserwacji, które mogą dać nam odpowiedź, czy i w jakim kierunku zmienia się klimat. Nie prezentujemy jednostronnych ocen – poglądów jest tyle, ilu jest autorów, choć staraliśmy się przede wszystkim odnieść do autentycznych badań, a nie informacji medialnych i emocji.

Po co taki program?

W dobie zalewu sprzecznych informacji na temat zmian klimatu (czy grozi nam globalne ocieplenie czy nowa epoka lodowa, czy mamy wpływ na te procesy i na ile powinniśmy się ich obawiać), większość osób nie ma podstaw, by wyrobić sobie własne zdanie w tych kwestiach. Wynika to ze sposobu prowadzenia dyskusji, w których pada wiele haseł bez wniknięcia w istotę problemu, a procesy kształtujące klimat oraz życie na Ziemi są na tyle złożone, że bez podstawowej wiedzy na ich temat, trudno odnieść się do przedstawianych nam faktów. W konsekwencji większość z nas nie angażuje się w ochronę przyrody, nie mając przekonania, czy ma to sens. Bo co z tego, że wyginie jeden czy drugi gatunek?
W programie tym przekonujemy, że warto poświęcić czas przyrodzie i to z kilku powodów. Po pierwsze, obserwując przyrodę możemy interpretować zachodzące współcześnie zmiany (dział: Zostań obserwatorem przyrody). Po drugie, możemy z niej czerpać wiedzę o wydarzeniach minionych (dział: Świadectwa zmian klimatu). Po trzecie, rośliny i zwierzęta mogą pełnić ważną rolę jako bioindykatory zachodzących zmian (dział: Adaptacje i bioindykacje). Po czwarte ukazujemy, jak wiele informacji kryje się w już zgromadzonym materiale przyrodniczym (dział: Zielniki).
Nauka przyrody może być przyjemna. Trzeba tylko pokazać związki przyczynowo-skutkowe różnych procesów zachodzących na świecie. Tak, by trudne, bo przerabiane jako odrębne zagadnienia tematy szkolne, stały się bardziej przejrzyste i zrozumiałe. I stąd propozycja działu: Od prehistorii do współczesności.

Twórcy programu

Wortal powstał z inicjatywy pracowników Zielnika Wydziału Biologii UW, ale w jego tworzeniu biorą udział osoby z wielu jednostek naukowych (Uniwersytet Warszawski: Wydział Biologii, Wydział Geologii, Wydział Geografii; Uniwersytet Jagielloński: Wydział Biologii i Nauk o Ziemi, Uniwersytet Gdański: Wydział Biologii).

Zapraszamy do oceny wortalu. Pomoże nam ona w prowadzeniu i rozwijaniu serwisu:
Co nowego w portalu

150 lat obserwacji przyrody w USA – wcześniejsze zakwitanie roślin
Projekt płazowy
Rośliny Świąt Bożego Narodzenia
Pomóż tworzyć fenologiczną mapę Polski, zostań obserwatorem przyrody !
Z cyklu "Botanika w literaturze i sztuce" - "Przedwiośnie" jako Zielnik Żeromskiego
Pytania do eksperta
Kto nas ustrzeże przed powodzią ?
Fiordy w pigułce
Namorzynowe puzzle
Flora dawnych Pienin
Rośliny Wielkanocy
W czerwcu czerwce na czerwcu
Tajemnice kwiatu paproci
Okolice Pomiechówka
Kolibry na Alasce czyli ciepłe nazwy - zimne adresy
Wyniki konkursu
Zwycięzcy Konkursu
Święto Niepodległości okiem botanika
Klimat a sezonowe opadanie liści
Dary Trzech Króli
Walentyki
Przebiśnieg – wiara w odrodzenie
Prima Aprilis
Pojezierze Gostynińskie
Lipa niejedno ma imię
Wrzesień, wrzosy i wrzosowate
Cena genów
Gorące puzzle
Endemity a relikty
Figa i jej słodkie tajemnice
Skrzydlate miasto
Akcja: czeremcha amerykańska
Tajemnice krypt jasnogórskich
Ziarno prawdy o orkiszu
Lecą, lecą... paździerze
Bagnica - jedyna w swoim rodzaju
O jemiole pod jemiołą
Jak sasanka została zawilcem
Święto Zmarłych
Andrzejki
Powsin zaprasza
Lato w Powsinie
Green Card
Powsin zaprasza na Piknik Naukowy
Rośliny owadożerne zapraszają do Powsina
Murawy kserotermiczne - czas żniw
Jesień w Powsinie
Pogromcy much zapraszają do Powsina
150 urodziny Marii Curie-Skłodowskiej w Powsinie - koncert wśród kwiatów
Na ratunek ptakom
Poznaj zieloną Warszawę - wycieczka z przewodnikiem
W poszukiwaniu utraconego krajobrazu
Niezłe Ziółka
Listopadowe botanizowanie
Zima w Powsinie
Szukamy współpracowników!
Od prehistorii

Powstawanie kontynentów
Geologia ziem polskich
Temperatura
Wegetacja
Klimat a rozwój cywilizacji
Świadectwa
zmian klimatu


Geomorfologia - formy
Geomorfologia - regiony
Paleobotanika
Przyroda a klimat
Endemity a relikty
Zadania
Zostań
obserwatorem


Fenologia
Ochrona czynna muraw kserotermicznych
Porosty
Projekt płazowy
Mapa
Poradniki
Bioindykacja
i adaptacje


Bioindykacja
Adaptacje
Gry i zabawy
Zielniki

Jak wykonać zielnik?
Botanika w kulturze
Rok według roślin
Intrygujące rośliny
Konkurs
Gry i zabawy
Program

Ankieta - nauczyciele
Ankieta - uczniowie
Rozwijajmy razem portal
Uwagi - odpowiedzi
Kontakt

Słownik

Mapa serwisu

Szukaj

Partnerzy programu
Logo Fundusz
Logo Zielnik UW
Logo Biologia UW
Logo internet ART
Szkoła festiwalu nauki
© 2009 - 2024 Zielnik Wydziału Biologii UW; wszelkie prawa zastrzeżone