Jesteś tutaj: Strona główna » Od prehistorii » Klimat a rozwój cywilizacji » Quiz podsumowujący
Powstawanie kontynentów
Geologia ziem polskich
Temperatura
Wegetacja
Klimat a rozwój cywilizacji
Opisy
Quiz podsumowujący

 

Quiz podsumowujący


"Klimat a rozwój cywilizacji"

1. Osuszenie klimatu jest:

a. katastrofalne dla zbieractwa, więc w czasach prehistorycznych dało impuls do wynalezienia nawadniania i innych technik rolnych, które w istocie dały początek rolnictwu
b. katastrofalne dla rolnictwa, ale korzystne dla rybołówstwa, co rekompensuje straty w rolnictwie
c. katastrofalne dla rolnictwa, ale ułatwia meliorację bagien, a to bardzo cenne rolniczo obszary

2. Sahara jest pustynią od wielu milionów lat. Sytuacja ta:

a. jest praktycznie niezmienna
b. zmienia się bardzo gwałtownie i nieregularnie - w ciągu ostatnich kilku tysięcy lat Sahara bywała zarówno pokryta gęstymi lasami, jak i kompletnie pustynna, w zasadzie bez oaz
c. zmienia się w ograniczonym zakresie - w ciągu ostatnich kilku tysięcy lat Sahara bywała w wilgotniejszych okresach w wielu miejscach pokryta roślinnością stepową nadającą się do rolnictwa i pasterstwa, a w suchszych taka, jak obecnie

3. Klimat zachodnich wybrzeży Skandynawii jest w dużej mierze kształtowany przez wpływ oceanu w następujący sposób:

a. płynące z Arktyki góry lodowe ochładzają wodę i powietrze, przez co przez kilka miesięcy w roku większość norweskich portów jest zamarznięta
b. prąd zatokowy (Golfsztrom) niosąc wody nagrzane w strefie równikowej powoduje podniesienie temperatury powietrza o kilka stopni
c. ciągłe wiatry wiejące od morza powodują wysuszenie wybrzeża

4. Według obecnych badań zmiany aktywności Słońca:

a. są zbyt małe, żeby mieć odczuwalny wpływ na klimat, przynajmniej w ciągu ostatniego miliona lat
b. od czasu ostatniej epoki lodowej są w zasadzie jedynym czynnikiem odpowiedzialnym za zmiany klimatu
c. w ciągu ostatnich kilku tysięcy lat są jednym z najważniejszych czynników odpowiedzialnych za zmiany klimatu, ale w pewnych okresach duże znaczenie miały też inne czynniki, np. w XX w. - wzrost efektu cieplarnianego spowodowany działalnością człowieka

5. Mechanizm efektu cieplarnianego odkryto:

a. w XIX w., a pierwsze obliczenia jego skali wykonano na przełomie XIX i XX w.
b. w połowie XX w., ale pierwsze modelowanie wykonano dopiero na początku XXI w.
c. w latach 90 XX w. i dotąd są to tylko hipotezy bez podstaw naukowych

6. W okresie rzymskim północna Afryka:

a. była całkowicie pustynna, zasiedlana wyłącznie przez piratów chroniących się przed flotą grecką i rzymską
b. była w znacznym stopniu pustynna, ale w wielu miejscach wilgotność była wystarczająca, aby rozkwitło tam rolnictwo, co wiązało się z rozwojem Kartaginy i Numidii
c. była w większości pustynna z wyjątkiem oaz i wybrzeży, podobnie jak obecnie, zasiedlana przez hodowców wielbłądów

7. Wzrost ilości gazów cieplarnianych w atmosferze:

a. wzmacnia efekt cieplarniany
b. nie wzmacnia efektu cieplarnianego, ponieważ taki efekt to tylko wymysł
c. nie wzmacnia efektu cieplarnianego, ponieważ efekt cieplarniany jest taki sam niezależnie od ilości gazów cieplarnianych - to tak samo, jak wrzucenie szkła do szklarni nie podnosi jej temperatury

8. W starożytności i średniowieczu upadło wiele cywilizacji. Związek tego z klimatem jest:

a. w niektórych przypadkach bardzo prawdopodobny, gdyż zbiega się w czasie z katastrofalnymi suszami lub innymi klęskami ekologicznymi
b. oczywisty - nie da się inaczej wytłumaczyć takich wydarzeń
c. żaden - cywilizacje upadają, bo są podbijane przez inne albo załamuje się ich struktura społeczna, np. przy upadku kultury

9. Osuszanie bagien:

a. powoduje uwolnienie dużych ilości dwutlenku węgla, który dotąd związany był w torfie, więc zwiększa efekt cieplarniany
b. nie ma wpływu na klimat
c. przekształca podłoże tak, że odbija więcej promieniowania słonecznego, a więc powoduje ochłodzenie klimatu

10. Gwałtowny dopływ dużych mas słodkiej wody z roztapiających się lodowców do północnego Atlantyku:

a. to coroczne zjawisko o dużym znaczeniu dla morskiej fauny, ale niewielkim znaczeniu klimatycznym
b. na dużą skalę zdarza się rzadko i zmieniając układ prądów powoduje podniesienie temperatury północnej Ameryki i Europy
c. na dużą skalę zdarza się rzadko i zmieniając układ prądów powoduje obniżenie temperatury północnej Ameryki i Europy

Co nowego w portalu

150 lat obserwacji przyrody w USA – wcześniejsze zakwitanie roślin
Projekt płazowy
Rośliny Świąt Bożego Narodzenia
Pomóż tworzyć fenologiczną mapę Polski, zostań obserwatorem przyrody !
Z cyklu "Botanika w literaturze i sztuce" - "Przedwiośnie" jako Zielnik Żeromskiego
Pytania do eksperta
Kto nas ustrzeże przed powodzią ?
Fiordy w pigułce
Namorzynowe puzzle
Flora dawnych Pienin
Rośliny Wielkanocy
W czerwcu czerwce na czerwcu
Tajemnice kwiatu paproci
Okolice Pomiechówka
Kolibry na Alasce czyli ciepłe nazwy - zimne adresy
Wyniki konkursu
Zwycięzcy Konkursu
Święto Niepodległości okiem botanika
Klimat a sezonowe opadanie liści
Dary Trzech Króli
Walentyki
Przebiśnieg – wiara w odrodzenie
Prima Aprilis
Pojezierze Gostynińskie
Lipa niejedno ma imię
Wrzesień, wrzosy i wrzosowate
Cena genów
Gorące puzzle
Endemity a relikty
Figa i jej słodkie tajemnice
Skrzydlate miasto
Akcja: czeremcha amerykańska
Tajemnice krypt jasnogórskich
Ziarno prawdy o orkiszu
Lecą, lecą... paździerze
Bagnica - jedyna w swoim rodzaju
O jemiole pod jemiołą
Jak sasanka została zawilcem
Święto Zmarłych
Andrzejki
Powsin zaprasza
Lato w Powsinie
Green Card
Powsin zaprasza na Piknik Naukowy
Rośliny owadożerne zapraszają do Powsina
Murawy kserotermiczne - czas żniw
Jesień w Powsinie
Pogromcy much zapraszają do Powsina
150 urodziny Marii Curie-Skłodowskiej w Powsinie - koncert wśród kwiatów
Na ratunek ptakom
Poznaj zieloną Warszawę - wycieczka z przewodnikiem
W poszukiwaniu utraconego krajobrazu
Niezłe Ziółka
Listopadowe botanizowanie
Zima w Powsinie
Szukamy współpracowników!
Od prehistorii

Powstawanie kontynentów
Geologia ziem polskich
Temperatura
Wegetacja
Klimat a rozwój cywilizacji
Świadectwa
zmian klimatu


Geomorfologia - formy
Geomorfologia - regiony
Paleobotanika
Przyroda a klimat
Endemity a relikty
Zadania
Zostań
obserwatorem


Fenologia
Ochrona czynna muraw kserotermicznych
Porosty
Projekt płazowy
Mapa
Poradniki
Bioindykacja
i adaptacje


Bioindykacja
Adaptacje
Gry i zabawy
Zielniki

Jak wykonać zielnik?
Botanika w kulturze
Rok według roślin
Intrygujące rośliny
Konkurs
Gry i zabawy
Program

Ankieta - nauczyciele
Ankieta - uczniowie
Rozwijajmy razem portal
Uwagi - odpowiedzi
Kontakt

Słownik

Mapa serwisu

Szukaj

Partnerzy programu
Logo Fundusz
Logo Zielnik UW
Logo Biologia UW
Logo internet ART
Szkoła festiwalu nauki
© 2009 - 2023 Zielnik Wydziału Biologii UW; wszelkie prawa zastrzeżone