Jesteś tutaj: Strona główna » Od prehistorii » Klimat a rozwój cywilizacji » Quiz podsumowujący
Powstawanie kontynentów
Geologia ziem polskich
Temperatura
Wegetacja
Klimat a rozwój cywilizacji
Opisy
Quiz podsumowujący

 

Quiz podsumowujący


"Klimat a rozwój cywilizacji"

1. Zima wulkaniczna:

a. to częste zjawisko, obserwowane wielokrotnie i wiadomo z pewnością, że epoki lodowe były w zasadzie wielkoskalowymi zimami wulkanicznymi
b. to stosunkowo rzadkie zjawisko, związane ze znaczącymi wybuchami wulkanów
c. to częste zjawisko związane z każdorazowym wybuchem wulkanu

2. W wyniku rewolucji neolitycznej:

a. do atmosfery dostało się dużo gazów cieplarnianych wytwarzanych przy produkcji cementu
b. do atmosfery dostało się dużo gazów cieplarnianych wytwarzanych przy okazji przekształcania ekosystemów naturalnych w pola uprawne
c. z atmosfery znikło dużo gazów cieplarnianych pochłanianych przez ówczesny typ rolnictwa

3. Osuszanie bagien:

a. nie ma wpływu na klimat
b. powoduje uwolnienie dużych ilości dwutlenku węgla, który dotąd związany był w torfie, więc zwiększa efekt cieplarniany
c. przekształca podłoże tak, że odbija więcej promieniowania słonecznego, a więc powoduje ochłodzenie klimatu

4. Od końca ostatniego zlodowacenia średnia temperatura:

a. w zasadzie cały czas wzrasta, a cykliczne ochłodzenia są coraz słabsze
b. po osiągnięciu maksimum w okresie tzw. optimum atlantyckiego w zasadzie cały czas spada, a cykliczne ocieplenia są coraz słabsze, wyjątkiem jest obecne ocieplenie
c. zmienia się bardzo regularnie, a kolejne ocieplenia i ochłodzenia osiągają podobny stopień

5. Dorsz ma dość wąski zakres tolerancji na zmianę temperatury wody (optymalna dla niego temp. to 2-7 stopni Celsjusza), w związku z tym rybołówstwo oparte na tym gatunku:

a. w średniowieczu rozwijało się głównie w Europie Zachodniej, w małej epoce lodowej - głównie w Skandynawii
b. w średniowieczu rozwijało się głównie w Skandynawii, natomiast w małej epoce lodowej - głównie w Europie Zachodniej
c. w cieplejszych okresach rozwijało się w Europie Zachodniej i Skandynawii, ale zawsze najlepiej w Morzu Śródziemnym

6. Początki zorganizowanego wydobycia ropy naftowej, jednego z głównych źródeł gazów cieplarnianych, miały miejsce:

a. w XIX wieku w polskich i ukraińskich Karpatach
b. w XVIII wieku w rządzonej przez Brytyjczyków Irlandii
c. w XVI wieku w świeżo odkrytej Wenezueli

7. Normanowie odkrywszy Grenlandię nazwali ją Zieloną Krainą. Uważa się, że mógł to być przykład reklamy skierowanej do osadników. Reklama ta najprawdopodobniej była:

a. naciągana, ale nie do końca fałszywa, gdyż mimo że w tamtych czasach Grenlandia była w większości pokryta lodem, to odsłonięte wybrzeża były porośnięte zielenią
b. absolutnie nieuczciwa, gdyż w tamtych czasach Grenlandia i Islandia były całkowicie pokryte lodem
c. jak najbardziej uczciwa, gdyż w tamtych czasach niemal cała Grenlandia była pokryta roślinnością taką, jaka obecnie występuje w strefie równikowej

8. Potop szwedzki zbiegł się w czasie z:

a. serią ciepłych lat, które wzmocniły szwedzkie rolnictwo
b. serią upałów w Szwecji, które spowodowały liczne zgony osób z chorobami serca
c. serią surowych zim, które wywołały w Szwecji głód

9. Wpływ wulkanizmu na klimat:

a. zapewne jest ważny, ale tak złożony, że obecnie nie potrafimy w ogóle go ocenić
b. jest złożony - zwykle w wyniku erupcji do atmosfery wyrzucane są pyły i aerozole, które zacieniając Ziemię, powodują jej krótkotrwałe ochłodzenie, ale wśród emitowanych gazów mogą być gazy cieplarniane, które w długiej skali zwiększają efekt cieplarniany
c. jest nieistotny

10. Rozwój społeczności Tasmańczyków został zahamowany przez skutki następującej zmiany klimatycznej:

a. ocieplenie spowodowało podniesienie poziomu morza i odcięcie ich na wyspie, uniemożliwiając wymianę kulturową z resztą ludzkości
b. Tasmania to najchłodniejszy region Australii i postępujące ochłodzenie uniemożliwiło rozwój rolnictwa
c. zmiana prądów morskich związana ze zmianą klimatu pod koniec epoki lodowej spowodowała pustynnienie ich wyspy

Co nowego w portalu

150 lat obserwacji przyrody w USA – wcześniejsze zakwitanie roślin
Projekt płazowy
Rośliny Świąt Bożego Narodzenia
Pomóż tworzyć fenologiczną mapę Polski, zostań obserwatorem przyrody !
Z cyklu "Botanika w literaturze i sztuce" - "Przedwiośnie" jako Zielnik Żeromskiego
Pytania do eksperta
Kto nas ustrzeże przed powodzią ?
Fiordy w pigułce
Namorzynowe puzzle
Flora dawnych Pienin
Rośliny Wielkanocy
W czerwcu czerwce na czerwcu
Tajemnice kwiatu paproci
Okolice Pomiechówka
Kolibry na Alasce czyli ciepłe nazwy - zimne adresy
Wyniki konkursu
Zwycięzcy Konkursu
Święto Niepodległości okiem botanika
Klimat a sezonowe opadanie liści
Dary Trzech Króli
Walentyki
Przebiśnieg – wiara w odrodzenie
Prima Aprilis
Pojezierze Gostynińskie
Lipa niejedno ma imię
Wrzesień, wrzosy i wrzosowate
Cena genów
Gorące puzzle
Endemity a relikty
Figa i jej słodkie tajemnice
Skrzydlate miasto
Akcja: czeremcha amerykańska
Tajemnice krypt jasnogórskich
Ziarno prawdy o orkiszu
Lecą, lecą... paździerze
Bagnica - jedyna w swoim rodzaju
O jemiole pod jemiołą
Jak sasanka została zawilcem
Święto Zmarłych
Andrzejki
Powsin zaprasza
Lato w Powsinie
Green Card
Powsin zaprasza na Piknik Naukowy
Rośliny owadożerne zapraszają do Powsina
Murawy kserotermiczne - czas żniw
Jesień w Powsinie
Pogromcy much zapraszają do Powsina
150 urodziny Marii Curie-Skłodowskiej w Powsinie - koncert wśród kwiatów
Na ratunek ptakom
Poznaj zieloną Warszawę - wycieczka z przewodnikiem
W poszukiwaniu utraconego krajobrazu
Niezłe Ziółka
Listopadowe botanizowanie
Zima w Powsinie
Szukamy współpracowników!
Od prehistorii

Powstawanie kontynentów
Geologia ziem polskich
Temperatura
Wegetacja
Klimat a rozwój cywilizacji
Świadectwa
zmian klimatu


Geomorfologia - formy
Geomorfologia - regiony
Paleobotanika
Przyroda a klimat
Endemity a relikty
Zadania
Zostań
obserwatorem


Fenologia
Ochrona czynna muraw kserotermicznych
Porosty
Projekt płazowy
Mapa
Poradniki
Bioindykacja
i adaptacje


Bioindykacja
Adaptacje
Gry i zabawy
Zielniki

Jak wykonać zielnik?
Botanika w kulturze
Rok według roślin
Intrygujące rośliny
Konkurs
Gry i zabawy
Program

Ankieta - nauczyciele
Ankieta - uczniowie
Rozwijajmy razem portal
Uwagi - odpowiedzi
Kontakt

Słownik

Mapa serwisu

Szukaj

Partnerzy programu
Logo Fundusz
Logo Zielnik UW
Logo Biologia UW
Logo internet ART
Szkoła festiwalu nauki
© 2009 - 2024 Zielnik Wydziału Biologii UW; wszelkie prawa zastrzeżone